Jumaat, 15 Julai 2011

#74-Ghost tales to tell III

'Jaie esok siang je kau basuh baju kau tu. Dah tengah-tengah malam ni.Kau nak ajak aku teman?Rokok takde aku malas nak teman'kata Mamak kepada 'dorm mate'nya Jaie.Mereka sekelas dalam kejuruteraan jentera.

'Takpa la.Aku basuh 'kerbau' je.Ada kawan pun tak guna.'perli Jaie.Mamak tersengih sambil menyelak APO keluaran Disember 2000 yang dirembatnya dari dorm junior.

Mengambil sabun serbuk,berus dan baldi bajunya yang penuh separuh,Jaie turun kebawah blok mereka.'Mamak,kau betul tak nak ikut aku?Esok aku belanja aiskrim Malaysia nak?'laung Jaie bergurau.'Aku alergik aiskrim murah!!'balas Mamak tergelak.Jaie pun melangkah keluar dorm.Diperhatikan dorm-dorm lain sudah bertutup pintu.

Sampai ditempat basuh yang terletak di ground floor di belakang blok,Jaie memerhati kawasan belakang blok yang gelap.Pemisah antara blok dan kawasan sawit dibelakang cuma pagar biasa.Tak berani diperhatikannya lama-lama.Buka paip,basahkan baju,tabur sabun serbuk atas,gosok.

Tinggal 2 helai lagi baju T yang tinggal.Telinganya menangkap bunyi sesuatu dari kawasan gelap dibelakang.Fikirannya memainkan watak-watak hantu yang ditontonnya.Bukan hantu mat saleh,tapi hantu-hantu nusantara yang terbayang sedang kegemarannya ialah cerita drakula atau werewolf dari barat.Ini macam hati memang ngeri bukan main.Terbayang-bayang pontianak,atau langsuir,atau pocong bermuka hitam,atau hantu-hantu lain yang tak diketahui nama sainsnya.

Jaie menoleh kebelakang.Tiada apa pun kecuali kegelapan.

Terdengar lagi bunyi sesuatu.Jaie toleh lagi kebelakang.Hanya nampak gelap malam.

Jaie terus mengemas basuhannya.Tak berani lagi terus berada dibawah.

'Nak naik dah ke?'tegur suatu suara garau.

Saat itu Jaie terasa jiwanya tersentap sangat.Seram tahap terakhir.

Entah kenapa kepalanya boleh menoleh kebelakang dan dilihatnya............

Pontianak membawa kain-kain berdarah memerhatikannya.Di unjuk kain-kain itu pada Jaie.Busuk menyengat.

'Teman aku basuh kain'kata Pontianak bersuara garau.Menyeringai menghampiri Jaie.

Jaie gelap mata disitu juga.


p/s- penulis selalu bagi Jaie pinjam ROTTW waktu di asrama dulu.

Tiada ulasan: