Ahad, 10 Julai 2011

#40-Pengalaman BIKER

Zaini bercadang membeli sebuah superbike.Dalam fikirannya bercadang mendapatkan buatan Jepun atau Itali paling kurang,selain itu kalau dapat biarlah kos alat ganti dan maintenance tidak terlalu mahal.Zaini nak cari jenis sportbike.Model pilihannya ialah ZX12R atau Hayabusa.Memang berdesup.

Beliau pun pergilah menjengok beberapa kedai motor.Memang ada model pilihannya,tapi keadaan agak kurang memuaskan.Ada yang fairing dah patah,fork bengkok,meter hilang,ada juga skim warna yang tak menarik,hingga rantai kurang berminyak pun dipertikaikannya.Pendek kata macam-macam la yang tak kena dihatinya.Alang-alang nak keluar duit berpuluh ribu baik cari yang betul-betul berkenaan,kata hatinya.

Kemudiannya Zaini mendapat tawaran sebuah Ducati 999,spesifikasi perlumbaan.Harga RM98000.Setelah dicuba dan berpuas hati,Zaini pun membelinya.Murah tu RM98000,rega baru cecah RM2++K.....Penulis pun nak satu...

Tidak berapa lama kemudian Zaini becadang berjalan ke Perak menunggang 999nya.

Suatu malam,balik dari Teluk Intan,Zaini memecut 999nya.Selekoh pun sedap-sedap.Nun didepan dilihat cahaya sebuah kereta.Datsun tua.Yang kemudian melepasinya.

Zaini mula berasa seram sejuk.Bila Datsun itu secepat kilat membuat U-turn dilihatnya dari cermin sisi.Dan mengejar 999nya sambil membuka lampu besar.Sedang kelajuan motornya ketika itu 220km/sejam,Datsun itu masih boleh cucuk angin dibelakang 999nya.

Dipulas habis throttle 999,dan meter benar-benar mencecah 320km/sejam!!!

Datsun tersebut masih setia menemani Zaini di belakang.Beberapa inci saja daripada tayar sportbikenya.Mujurlah waktu itu telah hampir sampai ke pekan berhampiran,barulah Datsun tersebut perlahan-lahan mengurangkan kelajuannya dan hilang.Pucat muka Zaini........


p/s- Pengalaman ini diceritakan seorang penunggang lain waktu pesta Konvo USM tahun 2006 dulu.

Tiada ulasan: