Ahad, 10 Julai 2011

#28-Hutan

Pak Ku dulu polis hutan.Sekarang bila bersara dan masih gagah lagi tetap rajin memasuki kawasan-kawasan hutan di Semananjung,Malaysia timur tak pernah,tak mampu.Pencen tak macam pencen D.O.Namun Pak Ku tetap maintain rock.



1.Suatu masa Pak Ku memasuki hutan dikawasan Batu Pahat.Kali ini terasa mahu masuk jauh kedalam.Seronok rasanya tiba-tiba.Berjalan punya jalan,terasa mengantuk pula.Maka dicari satu kawasan yang dirasakan sesuai berteduh dan tidak terdedah pada bahaya.Kalau dikawasan lapang takut tempat harimau bermain,kalau dikawasan air terjun lagi bahaya kalau tiba-tiba air pecah diatas,mayat sajalah yang sampai ke hujung.Maka dipilihnya satu kawasan bukit kecil.Agak tinggi dan berbentuk separuh sfera.



Bila terjaga,baru diperasan oleh Pak Ku.Kawasan bukit kecil itu rupanya jirat Cina.Bukan main tinggi lagi kawasan jerembun tanah ditengah jirat itu.Pak Ku tersedar pun bila dilihat tulisan Cina yang sudah hilang warna merah.Batu jirat sudah pecah-pecah menandakan kubur ini sudah berusia ratusan tahun.Jirat Cina ditengah-tengah hutan tebal?



2.Pak Ku mencari madu pula.Bersama seorang teman.Waktu malam dihutan,muncul seekor makhluk besar berbulu merah.Hantu Rimba.Bersikap agresif.Lidah panjang dan mampu menjilat manusia senang-senang saja.

Pak Ku melemparkan puntung kayu bara,melesit Hantu Rimba itu mengelak.Lempar bukan sebarang lempar,lempar dengan rahsia huruf Mim(tak silap penulis).



3.Kadang-kadang bosan hutan dirimba,maka hutan bakau juga tidak kurang menarik.Pak Ku mencari umpun-umpun dalam lumpur.Menggunakan perejang(batang kayu atau besi panjang,dan bahagian muncung berbentuk seperti mata pen teknikal..tak tajam tak tumpul sangat) dan melancarkan kekawasan lumpur sarang umpun-umpun,berdetup.

Terkena mayat mati lemas yang terkambus dalam lumpur.Keluar darah hitam.Pak Ku tinggal perejang,cari polis.

Tiada ulasan: