Ahad, 10 Julai 2011

#2-Rockers dan Mistikal

1- Kumpulan tempatan dengan pengaruh besar, Butterfingers sedang merakam album 1.2 miligram(tak silap) mereka suatu malam.

Waktu itu mereka sedang sibuk merakam dram. Pemain dram mereka duduk merakam dalam bilik rekod. Ahli yang lain pula berada di ruang konsol.

Tup tup tup

Mereka semua terdengar dibilik kosong sebelah pemain dram tadi berada, sesuatu yang tidak kelihatan berjalan-jalan.

2-Siapa tak kenal Jimmy Page? Gitaris dan pengasas kumpulan legenda Led Zeppelin. Selain Page, ahli lain ialah Robert Plant, John Paul Jones dan mendiang John Bonham. Page bermula dengan menjadi sessionist kepada ramai artis-artis terkenal di Britain sebelum menubuhkan Led Zep. Beliau pernah bermain untuk kumpulan legenda, Yardbirds, menggantikan seorang gitaris legenda, Eric Clapton.

Led Zeppelin terkenal dengan muzik rock mereka yang penuh karisma. Samada lagu berentak rancak (Whole Lotta Love, Communication Breakdown) atau perlahan (Stairway to Heaven), ia menjadi perhatian peminat-peminat diseluruh dunia.

Tiba-tiba telah timbul kritikan yang mengatakan Led Zep popular bukan kerana muzik tetapi paras rupa dan ‘exposure’ yang terlebih. Kalau anda pernah melihat foto Led Zep pada tahun 70 an, iya, mereka memang ada rupa.

Jimmy Page bagaimanapun langsung tidak bersetuju kenyataan begitu. Bagi membuktikan yang Led Zep benar-benar berbakat dan serius bermuzik, Page mahukan suatu perubahan untuk album terbaru. Let the music do the talking. Beliau yang telah membeli sebuah mansion, Headley Grange, mahukan band nya itu merakam di sana.

Pilihan yang tepat, walaupun tenaga kerja yang terlibat terpaksa berkerja lebih, kerana kerja dilakukan bukan di studio rekod professional, namun ‘sound’ yang terhasil daripada sesi rakaman di Headley Grange memang mengagumkan(dengarkan bunyi dram mainan John Bonham dalam lagu When the Levee Break), ironinya Page sendiri tidak gembira dengan rakaman gitarnya disitu.

Headley Grange asalnya dikatakan dimiliki Anton Levy, seorang Satanist. Rumah agam ini terletak dikawasan pendalaman di luar Kota London. Dibina pada 1795, mulanya berfungsi sebagai ruang pekerjaan untuk orang-orang miskin dan bermasalah mental. Jauh daripada selesa, Headley Grange menyimpan pelbagai kisah.

‘Macam dalam cerita Charles Dickens. Suasana klasik England lama- Headley Grange memberikan perasaan tak berapa ‘mesra’ dan pastinya, menyeramkan.’ cerita Page dalam satu temuramah.

‘Saya pilih tinggal di bilik di tingkat paling atas, dimana suasana dalam bilik tu terasa melekit/lembap. Headley Grange memang menakutkan bagi Robert (Plant) dan John (Bonham), tapi saya suka rumah tu. Memang ada hantu rumah tu.’ sambung Page.

Suatu malam, di Headley Grange, Page, yang menaiki tangga utama menuju ke biliknya ditingkat atas, terlihat sesuatu. Sesuatu yang berwarna kelabu dengan sosok manusia di hujung tangga atas bahagian koridor menuju ke biliknya. Beliau memerhatikan dengan teliti kerana tidak mahu tersalah lihat, mungkin refleksi cahaya?

Tidak. Memang sah: hantu. Page berpaling pantas ke belakang, enggan berdepan.

3-Kumpulan rock dari Singapura, Rusty Blade terkenal dengan lagu-lagu hard rock mereka yang teknikal. Mungkin boleh dikatakan itulah sound konsep Heavy Metal pada masa kini. Pernah dengar lagu Ikrar Perwira? Lagu kegemaran penulis daripada Rusty Blade.

Khalid Mobin memang dahsyat dalam permainan gitarnya. Sekarang pun kalau anda dapat siaran TV Singapura- Suria, Rusty Blade bermain live di TV, pasti anda setuju Rusty Blade masih berbisa.

Suatu malam, di tahun 80 an dulu, Rusty Blade dalam kenderaan van yang dinaiki menuju ke kawasan persembahan mereka (tak silap di negeri Perak). Instrumen muzik diletakkan dibelakang van. Perjalanan melalui kawasan yang gelap gelita. Kiri kanan semuanya hutan.

Agaknya kerana jalan yang tidak berturap cantik atau instrument tidak disusun elok, mereka terpaksa berhenti dalam jalan yang gelap itu bagi menyusun semula instrumen mereka yang tergolek-golek dibelakang van.

Bagi pemuzik, alat muzik mereka adalah sambungan anggota sendi mereka. Maka instrumen mereka perlu dijaga dengan baik.

Waktu menyusun barang-barang, mereka terdengar bunyi sesuatu mengeruh disemak sebelah jalan. Suasana yang gelap gelita yang cuma diterangi lampu van yang malap agak menakutkan kumpulan rock ini.

Bunyi mengeruh itu makin kuat dan seperti berlari ke arah mereka yang dibelakang van. Kelam kabut mereka masuk ke dalam kenderaan dan memecut meninggalkan tempat itu.

Ironinya, Rusty Blade ada sebuah lagu bertajuk Langsuir Liar. Langsuir kah yang mengganggu mereka malam itu? Liar sungguh.

4- Pernah dengar muzik Southern Rock? 2 kumpulan paling berpengaruh dengan jenisan muzik sebegini ialah Lynyrd Skynyrd dan The Allman Brothers. Selain memainkan jenisan muzik yang sama, kedua-kedua kumpulan ini ditimpa nasib yang sama- kematian ahli kumpulan.

Lynyrd Skynyrd mengalami kemalangan kapal terbang yang membunuh vokalis –Ronnie Van Zant, gitaris- Steve Gaines dan kakaknya, merangkap penyanyi latar- Cassie Gaines.

The Allman Bros pula kehilangan pengasas dan gitaris-Duane Allman kerana kemalangan motosikal.

Pelbagai cerita misteri kedengaran selepas kematian Ronnie Van Zant(Lynyrd Skynyrd), ada yang melihat mendiang lengkap berpakaian hitam dengan batang pancing dikawasan paya yang gemar dikunjungi mendiang semasa hayatnya.

Isteri Ronnie pada satu malam, tidak berapa lama selepas tragedi, terjaga dan melihat Ronnie dihadapannya, hanya untuk berpesan agar menjaga anak mereka dengan baik.

Pemain dram Lynyrd Skynyrd mengalami kecederaan yang sangat parah angkara tragedi terhempasnya kapal terbang mereka. Beliau diisytiharkan 2 kali mati. Dalam keadaan koma, beliau berjumpa Ronnie Van Zant dan Duane Allman dalam satu kabus berbentuk log (batang balak/kapal?), dan Ronnie berkata- ‘Get yourself outta here boy, it’s still not your time yet’. Beliau terus tersedar.

Seorang anggota The Allman Bros pula maut dalam kemalangan setahun setelah kematian Duane Allman, cuma satu blok saja jaraknya dari tempat Duane kemalangan dahulu.

Gregg Allman(vokalis utama The Allman Bros), adik Duane, sehingga sekarang masih merasakan setiap kali mereka mengadakan persembahan, beliau terasa mendiang abangnya berada berhampiran, sehingga ke tahap Gregg boleh terhidu bau badan mendiang abangnya itu.

5-Robert Johnson, seorang legenda Blues, dinobatkan sebagaiThe King of Delta Blues. Beliau mempengaruhi ramai gitaris dari tahun 30an hingga ke masa kini.

Legendaris Blues yang lain-Son House mengingati Johnson dengan sebuah cerita.

‘Waktu itu saya dan kumpulan saya bermain di satu pub.Robert Johnson selalu berada disitu. Saya dan seorang lagi kawan satu band selalu mempersendakan Robert. Beliau selalu ke mana-mana dengan gitarnya.Masalahnya dia bukan pemain gitar yang baik.’ terang Son House mengimbas kembali cerita pada tahun 1931 dahulu.

‘Memang teruk kami perlekehkan Robert, dan satu hari dia menghilangkan diri. Sampailah setahun kemudian, didepan pintu pub berdiri seseorang, tak lain tak bukan-Robert Johnson. Dia dah kembali. Masih dengan gitar!!Haha’ sambung Son House.

‘Dia masuk ke dalam pub. Saya fikir dia masih Robert yang dulu. Saya tanya kemana dia pergi selama ini dan apakah dia sudah tahu bermain gitar?’ kata Son House.

‘Robert tersenyum, dengan senyumannya yang terkenal itu, dan meminta masa seminit saja untuk beraksi diatas pentas, untuk membuktikan dirinya.’jelas Son House.

‘Ok, kata saya. Pastikan kau dah tahu bermain gitar tu atau aku halau kau keluar.’ kata saya.

‘Kemudian semua orang dalam pub ternganga melihat beliau bermain gitar sambil menyanyi. Sangat–sangat handal!!’ Son House menamatkan cerita.

Tidak banyak maklumat yang tinggal mengenai Robert Johnson. Seingat penulis cuma ada beberapa saja foto Robert Johnson yang masih terselamat. Rakaman lagu-lagunya juga masih ada walaupun kedengaran sangat kasar, dengan semangat blues yang pekat.

Kemashyuran beliau sangat ketara. Bila beliau bermain gitar, semua orang akan menari dan berhibur hingga ke pagi.

Namun pasti ada harga yang perlu dibayar kelak.

Tragedi terjadi bila seorang wanita bersuami sangat meminati Robert Johnson dan beliau melayan wanita itu seperti melayan peminatnya yang lain. Malangnya suami wanita itu tadi tersangat perengus dan cemburu. Robert Johnson kemudiannya diracun suami wanita itu .

Dikatakan waktu Robert sedang nazak, beliau berteleku seperti anjing dan menyalak-nyalak sehingga mati.

Ada yang mengatakan Robert Johnson telah mengadakan perjanjian dengan Iblis, demi menjadi seorang pemuzik yang hebat. Perjanjian itu berakhir dengan nyawa Robert sendiri.

Beliau seolah-olah membenarkan cerita janji beliau dengan Iblis itu, bila menulis lagu-lagu bertajuk Hellhound on my trail dan The Devil’s blues.

Masyarakat Barat percaya yang jalan dengan 4 simpang adalah kawasan pertemuan Iblis, dan Robert Johnson dikatakan telah membuat perjanjian di simpang 4 dikawasan US 61 dan US 49 di Clarksdale, Mississippi.

Kontroversi terus melanda Robert Johnson hingga kawasan persemadiannya juga dikatakan ada dipelbagai tempat- di Morgan City, Itta Bena,dan Greenwood.

Mungkin Robert sendiri tahu, beliau tidak akan tenang walauselepas mati bila menyanyikan- You may bury my body down the highwayside/ So my old evil spirit can catch a Greyhound bus and ride.

Sumber- ROTTW, Guitar World

Tiada ulasan: