Ahad, 10 Julai 2011

#45-Di bawah kelengkang Hantu Galah

Atok belah mak aku ni agak tau sikit-sikit tentang ilmu dunia ni.Buat pendinding diri.Pasal zaman dulu benda-benda mistik dan realiti beramalgamasi.Tak macam zaman sekarang,walaupun ada jugak hantu kat bandar,tapi takda la sampai selalu dok menjelma.

Ok.Ni mak sedara aku yang cerita,kami panggil dia Mak Long Tik.Atok aku ni dulu suka mancing tengah-tengah malam kat tengah-tengah sungai guna sampan.Dia bersampan dengan sapa-sapa la yang berani nak ikut.

Satu malam tu Atok dengan 2 kawan dia pi la mancing kat Sungai Pontian(Johor).Dulu sungai ni macam-macam ada(aku sendiri pernah nampak sejenis tumbuhan air yang bergerak menentang arus sungai waktu tengahari buta,orang kata naga,ntah betul tak),tapi Atok ada la petua dia sendiri.Baca dulu apa patut.Jadi depa mancing la sambil berborak.Sampan berenti kat tengah sungai

Tetiba depa yang dok dalam sampan ni terasa lain macam ja.Suasana malam tu dok terasa sunyi sangat.Cengkerik pun tak berbunyi langsung tiba-tiba.Atok aku cuit kawan dia suh depa dok diam.

Nak tau kenapa?

Depa dok mancing kat bawah kelengkang hantu galah!!!!Berbulu hitam je benda tu.Tinggi menjulang ke langit,terlalu sayup tingginya.Atok aku campak joran dia dalam sampan,terus kayuh balik.

Minggu depan pi lagi mancing.Hehehe.Cari duit sekolahkan anak-anak beb.

Tiada ulasan: