Jumaat, 15 Julai 2011

#56-Pontianak dan kisahnya yang pelbagai

#1

Penduduk lama dikampung Rimba Terjun ada cerita tersendiri berkaitan pontianak.Maksudnya tersangat lah senang untuk dijumpai.Menjelang maghrib diseluruh kampung,pontianak akan mula berlegar-legar.Macam jumpa orang biasa kat mana-mana,macam tu la spesis pontianak ni.Kawasan kubur menjelang maghrib adalah kawasan yang cuba dijauhi sebaik-baiknya.Dulu dikawasan kubur dikatakan ada pokok tua yang sangat besar,disitulah port pontianak paling angker dan terkenal.

#2

Ni aku baca dari majalah mana entah.Kongsi la juga dengan hangpa.Siapa kata pontianak tak bunuh orang dan tak hisap darah?Disatu tempat dalam Malaysia,ada seorang lelaki Melayu yang entah macam mana pada suatu senja ke kawasan jirat Cina yang tersangatlah luas.Disitu beliau bersembunyi apabila terlihat pontianak.Yang mendebarkan pontianak tersebut membawa bersama seorang manusia yang kelihatan tersangat lemah dan kurus kering.Kesian,lelaki yang kurus kering itu kemudian dihisap darahnya oleh si pontianak tu.Kesudahan cerita aku tak ingat.

#3

Pada satu malam,Mak aku tengah membasuh pinggan didapur.Tiba-tiba terdengar bunyi mengilai.Kebetulan sinki tempat memabsuh mengadap cermin tingkap yang berkarat,menyebabkan tingkap tersebut tak dapat ditutup.Jelas sangat bunyi tersebut.Mak aku tak peduli,walaupun terasa takut-takut juga.

#4

Arwah Tok Sieron dan kawan-kawannya pernah diganggu pontianak semasa berkerja dengan konsesi balak dihutan tebal di negeri Johor.Mereka tidur beramai-ramai dalam satu pondok usang ditengah rimba.Tengah-tengah malam tersebut kedengaran pontianak mengilai-ngilai.Mujurlah setakat itu saja.Kalau ada lagi cerita Arwah,mungkin aku dah lupa.

#5

Pengalaman aku di USM pula.Pontianak ni ada je kat mana-mana.Didesa CG dahulu terdapat satu kawasan berumput seluas padang futsal,disitulah dikatakan pontianak tersangatlah mudah untuk dilihat.Melompat-lompat dari pokok ke pokok.Di Desa Bakti,pada waktu minggu ulangkaji,seorang pelajar Malaysia Timur tersentak dengan kehadiran wanita misteri tepat-tepat muncul didepannya diluar kaca tingkap sewaktu mengulangkaji.Pelajar ni duduk tingkat dua,macam mana seorang perempuan boleh muncul di kawasan asrama Desa lelaki pada aras tingkat tersebut pada waktu pagi buta?

#6

Pengalaman kawan-kawan aku di sekolah Teknik Batu Pahat.Mereka 'fly' ke bandar Batu Pahat.Bila pulang ke asrama,tentulah sembunyi-sembunyi,takut ditangkap warden Cikgu Yazid.Mereka macam mana pun tersilap langkah.Mereka melalui kawasan gelap dibawah sepohon pokok besar(aku lupa nama pokok...ara kot?),mereka kemudian meniarap dalam semak dibawah pokok tersebut kerana mengelak kereta yang melalui jalan bersebelahan pokok tersebut.Ketika meniarap beramai-ramai itulah mereka melihat benda berwarna putih meloncat-loncat dari pokok ke pokok.

#7

Pengalaman aku dan kawan-kawan memancing.Di kampung Rimba Terjun terdapat satu kawasan rekreasi yang terpencil.Hnaya orang-orang kampung je yang tahu.Aku pun sekali je pernah masuk situ.Kawasan tu waktu siang ok.Tapi menjelang malam....tak ada siapa berani duduk sorang-sorang.Kawasan tersebut bersebelahan kawasan paya bakau.Waktu memancing ok lagi.Waktu nak balik,kawan sekampung aku Yan Kambing menumpang motor aku.Pada waktu dia baru je nak naik seat motor,dia ternampak lintasan kain putih melintas-lintas dari pokok ke pokok.

Begitulah cerita-cerita yang aku ingat.Mungkin ada lagi tapi aku terlupa...nak exam beb.

Tiada ulasan: