Jumaat, 15 Julai 2011

#59-Gondol

Hadim terasa sesak dadanya. Untuk makan pun keluarganya terpaksa berlapar sehari dua. Kalau berisi tembolok pun sekadar alas. Paling rutin lidah berair liur menjadi hadaman seisi keluarga. Anak-anaknya dan isteri tidak pula merungut malah tak pernah mengeluh. Tapi Hadim diam-diam terasa dirinya tidak berguna tidak dapat memenuhi keperluan mereka. Dia terasa semua orang keliling mencemuh kemiskinannya yang diwarisi turun temurun.Sial katanya dalam hati.Syaitan berjaya pada peringkat pertama.

Suatu masa,Hadim membawa beberapa ekor ikan sungai, sedikit beras, pucuk daun muda, beberapa butir telur ayam kerumah Pawang Ulang.Hasil jerih peritnya untuk sepurnama lebih. Pawang Ulang tersengih. Faham tujuan Hadim. Lalu ditanya sanggupkah melakukan apa-apa saja pun demi hidup kaya raya?

Hadim mengangguk dan menerangkan keperitan hidup dia dan keluarganya mesti berakhir apa saja pun harga yang perlu dibayar. Pawang Ulang terkekeh ketawa lalu diterangkan satu ilmu hitam.

Melalui mentera iblis yang diberi,Hadim disyaratkan masuk kekawasan hutan sambil membaca mentera tanpa henti.Hinggalah sampai kesatu kawasan yang akan 'ditentukan'. Kemudian akan bertemu seseorang yang akan membantunya menjadi kaya.Tidak boleh takut dan mesti sanggup.Hadim tidak membantah.Takkan menolak dunia yang ganas menipu manusia.Syaitan bergembira!!

Esoknya Hadim masuk kehutan.Dibaca mentera tanpa jemu sambil hati berdegup kencang tak tahu apa yang akan ditemuinya.Jauh berjalan kedalam,Hadim tiba disatu kawasan padang tanah merah.Pelik rasanya bagaimana ditengah-tengah hutan ada kawasan botak tanpa pokok.Hatinya kuat mengatakan itulah kawasan yang 'ditentukan'.Ditengah padang satu rumah besar tersergam.

Hadim masuk.Dipijak anak tangga,terdengar suara mengeluh.Ditolak daun pintu,dengar lagi suara mengeluh.Dipijak papan lantai,terdengar lagi suara mengeluh.Disana sini suara mengeluh terdengar.Mengeluh sambil menyuruh Hadim keluar dari rumah tersebut.Merayu-rayu jangan menjadi seperti mereka yang disumpah itu.Rupanya suara mengeluh itu adalah jelmaan manusia.Kenapa pula mereka jadi begitu?

Namun Hadim tak peduli.Dirinya kemudian tiba dikawasan sebuah dewan besar.Seorang lelaki gondol berada diatas satu kerusi umpama takhta.Tersenyum melihat Hadim.

Hadim tahu.Itulah 'orang' yang akan membuatkan hidupnya berubah menjadi senang lenang.Bukan orang sebenarnya tapi itulah si Syaitan Gondol.

Lelaki gondol ketawa lalu menanyakan benar-benarkah sanggup Hadim mengikut semua syaratnya?Hadim mengangguk mengiyakan.Diterangkan syaratnya kelak satu masa Hadim akan dibawa kembali kerumah besar tersebut untuk menjadi salah satu kelengkapan dalam rumah tersebut.Seperti anak tangga,daun pintu,tingkap,alang rumah,papan lantai,perabot atau apa-apa saja dan setiap tahun perlu datang kerumah besar untuk jamuan besar.

Itu sajalah syaratnya,sanggup?Hadim menjawab sanggup.Syaitan berteriak bangga.

Kemudian dibawa seekor kambing hitam untuk jamuan Syaitan Gondol dan Hadim.Disuruh Hadim menyembelih kambing tersebut. Kambing hitam mengembek-ngembek seperti merayu.Namun terus disembelih kemudian dimasak dan dimakan bersama.

Sedap benar rasanya daging kambing itu puji Hadim.Menyeringai Syaitan Gondol...

Kemudian Hadim pulang kerumahnya membawa sebuah peti pemujaan sederhana besarnya pemberian Syaitan Gondol.Sampai dirumah isterinya kelihatan cemas.Mencari anak yang sulung hilang tiba-tiba.Hadim tak melayan esak tangis isterinya,peti yang dibawa perlu dipuja cepat.Tak berapa lama kemudian kehidupan mereka sekeluarga berubah menjadi kaya raya.

Saban tahun Hadim kerumah besar untuk makan besar. Tapi pasti ada saja kematian dalam keluarganya setiap tahun. Hadim masih tak faham pembalasan telah bermula.

Tiba masanya Hadim dibawa kerumah besar.Masa penebusan syarat janji.Hadim diberi pilihan untuk menjadi apa-apa saja perkakasan rumah besar. Sebelum disumpah Syaitan Gondol bertanya sambil mengekeh ketawa apa yang dimakannya bersama setiap kali jamuan besar diadakan? Hadim tersentak.

Daging mayat keluarganya sendiri rupanya yang diratah sedap-sedap waktu jamuan. Termasuk 'kambing hitam' pada jamuan awal dulu adalah anak sulungnya yang telah disembelih hidup-hidup.

Hadim meraung tatkala disumpah menjadi selipar tandas......Tamat

Tiada ulasan: