Jumaat, 15 Julai 2011

#53-Jalan Kukup

Ni cerita kawan sekampung aku.

Hobi ramai budak muda di Kampung Rimba Terjun selain membuang masa di bandar, memodifikikasi motor, merempit, menghormati orang tua, mengurat gadis, bermain gitar ,mengawal kampung dan lain-lain ialah memancing. Hampir keseluruhannya adalah pemancing tegar.Cakap saja dimana ada air dan ikan,asal ada batang mancing dan umpan.....jadi aja.

Suatu malam Yan Kambing, Badang ,Pa an,dan beberapa orang lagi turun memancing di Kukup.Sewaktu memancing keadaan biasa-biasa aja.Selain membuang masa dan meracuni paru-paru dengan rokok, mereka berbual hal-hal berkaitan ekonomi masing-masing.

Kebosanan oleh kerana hasil pancingan biasa-biasa aja,mereka bersiap untuk pulang.Kesemuanya menumpang kereta Badang.Maka bergeraklah mereka pulang.

Ditengah perjalanan,sesuai dengan title budak kampung,mereka beraksi kegembiraan.Menjerit-jerit pada kenderaan yang berselisih dengan mereka dengan tujuan menggembirakan hati.Namun oleh kerana telah awal pagi jarang-jarang ada kenderaan melalui jalan Kukup.

Kelihatan kuil Hindu didepan.Kereta dipandu semakin menghampiri pintu gerbang kuil tersebut oleh kerana kedudukannya yang berada di tepi jalan.Seorang wanita melambaikan tangan ditepi jalan betul-betul didepan gerbang kuil.

Yan Kambing sesuai dengan sifat rianya(retard) menjerit 'HOIIII!!!!' pada wanita tersebut sambil ketawa terbahak-bahak.Semua yang berada didalam kereta tergelak sama.

20 meter kemudian,didapati ada lagi orang yang melambai tangan dibahu jalan.Wanita yang sama didepan kuil Hindu....

Masing-masing mula terasa seram.Badang memecut keretanya ketahap maksima.

20 meter lagi didepan,wanita tersebut muncul lagi.
20 meter lagi,tetap wanita yang sama...
20 meter lagi,pun wanita yang sama muncul
20 meter seterusnya juga sama

Keadaan berulang-ulang sehinggalah wanita tersebut hilang sendiri.Sambil tersenyum.

Tiada ulasan: