Jumaat, 15 Julai 2011

#65-Rumah biru

Pak Dari tenang memandu motornya.Berumur dalam 50 tahun lebih.Kulit hitam kerana kepanasan berjemur.Rambut putih penuh.Bergaya orangnya.Memandu model motor yang menjadi kegilaan anak muda sebelum munculnya 135LC.Gemar memakai vest warna kuning cair.Cincin penuh dijari.

Tenang memandu menuju ke rumah tauke Cina di Taman Rimba dibahagian barat kampung.Dijemput hadir kerana kebolehannya berkomunikasi dengan makhluk halus.Tauke Cina menduduki rumah yang dianggap paling keras dalam kampung.Dipanggil Rumah Biru oleh penduduk kampung.

Sebelum menduduki rumah tersebut,Tauke telah bertanya kepada kejiranan sekeliling tentang rumah tersebut.Maklumlah rumah tersebut walaupun berhantu,tapi bernilai tinggi.Maklumlah banglo.Cuma ditinggalkan sejak seluruh Taman Rimba siap pada tahun 1992 dulu.Pemilik asalnya penulis tak pasti.

Diberitakan rumah tersebut berhantu.Maka Tauke,sesuai dengan budaya kaum Cina yang memuja semangat,telah mendirikan tokong kecil seluas 20x15 dengan 3 patung dewa didalamnya,khas untuk hantu rumah.Difikirkan masalah berkaitan semangat ataupun kalau pada Melayu kita 'hantu' akan selesai.Rupanya belum lagi.

Pak Dari pun sampai.Tauke menyambut beliau dengan mulutnya tak henti-henti bercerita malam sebelumnya salah seorang anaknya bermimpi datang seorang nenek tua berpesan tentang keengganannya menghuni tokong kecil tersebut.

Pak Dari mengangguk perlahan.Kebetulan kawasan luar rumah Tauke menjadi 'port'penulis dan anak-anak kampung berkumpul sambil mengasah kemahiran bermuzik.Kebetulan Tauke pun memang kuat semangat muhibbah.

Sedang berborak-borak,Pak Dari bergerak meninggalkan Tauke yang berdiri didepan.Pak Dari melangkah perlahan memasuki pagar rumah Tauke.Penulis dan kawan-kawan menghampiri Tauke,memerhatikan gerak-geri Pak Dari.

Kami semua melihat Pak Dari seperti berbual-bual dengan sesuatu.Tutur katanya perlahan saja,macam berbisik-bisik.Tapi dengan siapa?

Setelah hampir 10 minit,Pak Dari kelihatan bersalaman dengan sesuatu yang tak kelihatan.Beliau menghampiri kami.

Menurutnya penunggu rumah tidak mahu berpindah ke tokong tersebut,tapi penunggu rumah berjanji tidak mengganggu penghuni rumah selagi diberi jamuan makanan.Tauke menarik nafas lega.

Beberapa ketika kemudian,Tauke dan keluarganya keluar ke Rambah,tidak jauh dari kampung kami.Sebelum keluar Tauke memberi kami makanan ringan sebagai tanda terima kasih.Halal.

Bagaimanapun Pak Dari masih tidak beredar lagi.Seronok melayan anak-anak kampung yang asyik bertanya perihal-perihal misteri.Pak Dari tak kedekut bercerita.Masuk cerita tentang terjemahan Al-Quran berharga seratus ringgit dan enam ratus ringgit.Kisah Ustaz Harun Din.Kisah mentera kebal dan lain-lain.

Satu ceritanya yang masih penulis ingat ialah:

-Suatu malam Pak Dari meredah belukar berhampiran anak sungai dibelakang Taman Rimba.Mencari penunggu yang diketahuinya memang ada disitu.Sedang meredah,Pak Dari ternampak sesuatu.Penunggu.

Setengah jam kemudian,Pak Dari balik kerumahnya marah-marah.Marah kerana penunggu enggan memberi nombor ekor kepada beliau........

Kami semua tergelak kuat.Pandai Pak Dari bergurau.

p/s-cerita ini terjadi pada tahun 2001 seingat penulis.

Tiada ulasan: