Selasa, 25 Oktober 2011

Subjek menakutkan bocah cilik

Satu kebiasaan dalam masyarakat Melayu ialah menggunakan ilmu psikologi pada peringkat awal kanak-kanak membesar. Dengan menggunakan rasa takut pada sesuatu yang tidak jelas, kanak-kanak diharap agar tidak menjadi nakal. Masalahnya pada masa yang sama kanak-kanak diajar perlu takut pada Tuhan saja sedang masa yang sama dikatakan Pontianak suka kanak-kanak nakal(!!).

Hal ini pernah mendapat bantahan dalam buku-buku akidah yang saya terbaca dahulu dan seperti biasa saya terlupa nama dan penulis buku itu. Ini sekadar hiburan ringan saja dan bagi yang mahu berfikir boleh saja mendapat pengajaran berguna, Insya Allah:

1-Hantu Momok-Pertama kali penulis diperkenalkan jenis hantu ini sewaktu dibawah jagaan seorang ahli keluarga. Dikatakan hantu Momok ini tinggal di antara siling dan bumbung rumah.

Penulis yang masih kecil membayangkan hantu Momok ini berupa perempuan tua dengan rambut putih kelabu kusut mengerbang dan berpakaian putih koyak rabak compang-camping.

Lebih parah lagi bila penulis membayangkan sambil menyimpulkan setiap rumah ada hantu Momok ini diatas siling rumah mereka (!!). Agak berkesan juga dalam mengurangkan kenakalan.

2-Pontianak-Paling terkenal antara semua hantu di Tanah Melayu. Sama juga befungsi menakutkan anak-anak agar tidak terlalu nakal, terutama pada waktu senja dan waktu tengah malam.






3-Brother Singh-Ini mungkin paling kelakar. Idea ini diketengahkan ahli keluarga yang sama yang memperkenalkan hantu Momok sebelum ini. Jika anda dari Pontian menuju ke Batu Pahat, di persimpangan trafik simpang 4 di Benut, berhampiran Balai Polis Benut, anda akan melihat tangki air.

Itulah rumah kediaman Brother Singh. Tambahan pula waktu itu ada terdengar seorang Benggali dengan sabit memburu kepala kanak-kanak. Namanya? Guermit Singh. Ok. Saya bergurau. Saya peminat besar PCK Pte Ltd.

4-Dijilat hantu- Hantu ini agak umum. Sekadar digelar hantu. Spesis khas tiada atau penulis gagal mengingat. Katakan anda dan dua lagi kawan; bertiga tidur dalam khemah atau diatas katil atau dimana-mana. Wujud tanggapan orang yang ditengah berpotensi dijilat hantu.

Sama juga dikatakan kepada orang lelaki yang tidur tidak berbaju, mungkin dijilat hantu.

5-Hantu Kopek-Peranan hantu ini diketahui ramai. Cuma penulis dapati nama hantu itu berasal daripada kawasan pantai timur Malaysia. Jika anda tahu maksud penulis. Mungkin tidak perlu hairan nama hantu tersebut memandangkan kita kaum bangsa yang sama.

Hantu ini dikatakan gemar menyorok kanak-kanak waktu tengahari buta. Paling terkenal waktu kanak-kanak bermain sembunyi-sembunyi.

Setelah kawan-kawan lain ditemui akan ada tertinggal seorang yang masih gagal dicari. Suspek?

Tiada ulasan: