Selasa, 11 Oktober 2011

Bilik 181

Dengan barang-barang penuh ditangan, 2 plastik, 2 beg kertas, 1 baldi dan 2 beg berisi pakaian dan kelengkapan lain, aku berdiri di depan pintu bilik.Berseorangan.

Maklum ini bukan universiti pertama aku.Pernah belajar disebuah universiti lain dahulu, tapi itu cerita lama.

Datang mendaftar pun berseorangan, dengan memandu sebuah Nissan Sentra putih lama. Keluargaku sibuk menguruskan adik bongsuku(perempuan) yang pada masa lebih kurang sama, mendaftar masuk belajar ke universiti di Pantai Timur, jadi aku kira lebih senang kalau aku uruskan sendiri hal aku.

Tidak mengapa. Facebook kan ada?

Aku akan mengulangi hidup, sekali lagi, sebagai pelajar universiti. Maksima 5 tahun. Rasanya tidak sampai 5 tahun waktu yang aku perlu buat menyiapkan tesisku, harap-haraplah. Nak kahwin, nak kahwin. Jangan hipokrit.

Pintu bilik bercat hijau. Nampak tidak baru warnanya. Aras ku bereka bentuk L. Dinding bercat kapur putih. Tipikal bangunan kediaman.

Koridor panjang setiap aras dan bilikku yang paling depan. Pintu bilik mengadap tandas, dan 4 ke 5 tapak berjumpa dengan pintu masuk keluar ke aras ku.

Ada tanda EXIT hijau menyala diatas pintu masuk keluar aras tadi.

Nombor pintu bilik 181.

Oh ya, terlupa-’Selamat datang ke universiti.’ ucapku pada diriku sendiri. Ku buka pintu bilik.

Meraba-raba mencari suis lampu. Plup.

Suasana langit diluar tingkap sudah kekuningan. Lampu yang bernyala tadi hidup mati hidup mati.Samada plug atau mentol yang bermasalah.Ku buka lagi satu lampu, tidak hidup.Parah.

Kalau buat aduan kerosakkan pun pejabat asrama pastinya dah lama tutup.Esok.Esok.

Keadaan bilik begini, 2 katil, 2 meja tulis, dan 2 almari. Katil ku mengadap pintu. Kalau tidur, kaki akan berlunjur ke arah pintu. Katil satu lagi dihujung dinding sana, sebelah tingkap.

Ku lihat dibelakang almari( kedua-dua almari sebelah menyebelah ditengah-tengah bilik) terdapat satu tilam lusuh tersandar didinding dengan kainnya koyak rabak, menampakkan kuning isi tilam dan sebiji bantal lusuh yang penuh tahi lalat.

Ku buka lampu meja tulis. Cahayanya cuma sekadar menerangi atas permukaan meja tulis.Bolehlah asal aku tak bergelap.

Itu saja sumber cahaya selain lampu koridor.2 kipas siling seronok berputar laju, tidak bermasalah.

Usai solat Maghrib aku mula menyelongkar almari.Pelik. Penuh buku dan baju.Penghuni sebelum ini tak angkut keluar ke semua barang mereka?

Aku tunduk ke bawah almari, menyeluk buku-buku yang bertimpa-timpa.Ku tarik satu majalah. Ujang. Keluaran lama sewaktu zaman Kharisma Publication.Penuh dengan tahi lipas dan kotoran.

Kemudian aku menuju ke satu para(buatan sendiri) sebelah meja tulis, ku lihat gambar seorang lelaki dan perempuan dalam bingkai merah hati. Kemudian ku jumpai surat-surat cinta. Hmm?Selain itu nota-nota dan kertas entah apa lagi.

Semakin pelik, takkan penghuni sebelum ini meninggalkan bilik ini begitu saja?

Aku menuju semula ke almari tadi, ku selak dan ku selongkar. Tersentuh sebotol bekas air mineral yang dipotong 2. Dasarnya berisi lipat-lipatan kertas. Ku ambil satu dan ku buka. Pamphlet aktiviti entah apa, tarikhnya tahun 2007?

Penghuni terakhir menghuni bilik ini ialah ditahun 2007? Maknanya 2011 sekarang ini 4 tahun bilik ini tidak berpenghuni?

Terasa makin pelik dan tiba-tiba terasa seram sendiri.

Ku buka pintu bilik dengan harapan ada sesiapa penghuni blok atau aras yang sama, akan menyapa atau aku sendiri yang akan menyapa.

Sunyi, sunyi, sunyi.

Sambil itu ku kemas tempat ku.Bentang cadar, buat apa patut kemudian berbaring. Pakaian dan kelengkapan lain masih dalam beg. Mahu disumbat dalam almari, dalamnya penuh. Aku perlukan surat khabar untuk mengemas yang lain-lain.Bila? Esok. Esok.

Ku toleh katil yang satu lagi. Bercadar biru dengan bunga sulam. Aku terfikir siapa manusia terakhir yang tidur disitu?Tiba-tiba terasa seram. Lagi.

Ku keluarkan radio, maaf iya? laptop ada juga ku bawa tapi waktu itu aku lebih senang mencapai radio. Ku pasang plug dan memainkan lagu Rancid- Time Bomb. Kumpulan punk tapi rentak reggae yang mereka mainkan memang sedap didengar. Nyanyian Tim Armstrong memang ‘cool’.

Malam itu.

Dalam jam 2 pagi, aku terjaga daripada tidur. Keperluan untuk ke tandas.


Buka pintu bilik yang mengadap tandas dan;-


''Swit swittt swit....Swit swit swittt''



Sesuatu yang tidak kelihatan bersiul-siul dalam kegelapan tandas. Menggamit perhatian ku yang pastinya terpegun sebentar.

Tamat.







p/s-di adaptasi daripada sebuah mimpi dejavu.

Tiada ulasan: