Isnin, 31 Oktober 2011

#105-Khutub khanah B1

Perpustakaan. Semua pelajar pasti mengenali dan sangat bertuah jika pernah, walaupun sekali, memasuki perpustakaan dan meluangkan masa membaca. Ribuan hingga ratusan ribu buku bergantung pada institusi dan pelbagai kumpulan ilmu disediakan dan percuma untuk dicapai serta dipinjamkan dengan syarat.

Suasana perpustakaan yang sunyi. Disana sini penuh dengan rak buku. Setiap koleksi ditanda dengan baik untuk tujuan rekod dan memudahkan carian. Seronok juga jika sekadar bersenam mengelilingi rak-rak dan turun naik tangga setiap petang selepas kuliah.

Di Universiti Super Malaysia dulu ada 2 perpustakaan, Sendut 1 dan Sendut 2. Kegemaran penulis ialah Sendut 1 tapi buku subjek kursus penulis di Sendut 2. Penyelesaian?Penulis pergi makan diluar.

Pada penulis indikasi sebuah perpustakaan yang baik tidak saja terletak pada cukupnya buku yang diperlukan, kakitangan yang berfungsi terutama pemikirannya, kemudahan pencarian, tempoh pinjaman yang mencukupi tetapi juga memerlukan penghawa dingin yang berfungsi disemua ruang. Serius.

Kuek Kyip Kwat, seorang pelajar Sains Kemasyarakatan (SK). Klise pelajar Cina terutama yang nerd+skema ialah mengulangi bilik-kuliah-perpustakaan hingga penghuni asrama yang sama-sama menyewa lebih banyak melihat pintu bilik beliau berbanding beliau sendiri.

Pelajar Melayu juga ramai mengunjungi perpustakaan dan cepat keluar perpustakaan.

Kerana pelajar Melayu telah bersiap sedia dengan tajuk buku yang diperlukan-cari buku-buat pinjaman buku-pergi main bola-malam baca buku-main futsal-baca buku.

Kuek Kwat ini tadi seorang pelajar yang pendiam. Sesama Cina pun tidak dicampuri beliau sangat. Kecuali waktu malam perayaan bangsa mereka. Satu universiti turun. Ada 1 perayaan membawa tanglung mengelilingi universiti pada setiap tahun.

Penulis lihat mereka sangat bersemangat. Mungkin terkenang-kenang cerita di Beijing 3000 tahun dahulu?Penulis tak faham bahasa Cina.

Pagi yang indah suatu hari. Kuek Kwat memasuki perpustakaan. Seingat penulis hari itu hujung minggu. Perpustakaan tutup sedikit awal. Lupa waktu tepatnya.

Kuek Kwat ini biasanya suka bersendirian disatu ruangan ditingkat 3.

Koleksi buku disitu lebih pada 'pure science' yang majoritinya sesuai dengan pelajar yang tidak mementingkan pengkelasan ilmu samada bertaraf tinggi, terlalu tinggi, terlalu sukar difahami setiap huruf, atau memerlukan formulasi kiraan untuk mampu membelek muka surat seterusnya:- KUMPULAN BUKU KHAS.

Yang Penulis tahu kalau mahu meminjam buku begitu perlu ada prosedur itu ini. Sebab itu suratkhabar lebih senang dibaca jika anda baru berjinak-jinak memasuki perpustakaan universiti. Sekurang-kurangnya itu pengalaman penulis. Penulis baca CBT daripada NST.

Kuek Kwat mengambil tempatnya disatu sudut. Sebuah meja yang muat 4 orang. Sekarang itu meja rasmi beliau dan beliau mahu semua orang mematuhinya tanpa soal.

Meja itu setahu penulis sudah daripada tahun 80an dulu lagi sudah ada disitu berpandukan tanda nombor di tepi meja. Tepuk dahi kejap penulis.

Suasana sejuk berhawa dingin. Kuek Kwat memang selalu memakai sweater maka kesejukkan bukan perkara ekstra terestial. Pelajar lain juga begitu.

"Hi?"

Satu suara lembut menegur. Seorang gadis Cina.

"Hi" balas Kuek Kwat sedikit gugup. Menyangkakan gadis tadi mahu berkongsi tempat pilihan beliau.

"Selalu nampak sini. Kursus apa?" tanya gadis tadi setelah dialih bahasa. Berkaca mata berambut pendek berbaju kuning cair tiada kolar berlengan pendek berseluar jeans berkasut sukan putih.

"SK. Lu apa kursus?Selalu nampak wa sini sebab wa rajin mahu study (tak ada life)" jawab Kuek Kwat juga telah dialih bahasa.


Mereka berdua mula berbual bual. Ketawa sedikit sedikit. Nama gadis tadi Loh.

Kuek Kwat tersenyum bangga dalam hati bila gadis secantik Loh mahu berbual dengan beliau.

Jam hampir ke 9 pagi. Hanya mereka berdua saja ditingkat 3 itu. Kakitangan perpustakaan juga tidak nampak kelibat. Mungkin sibuk urusan diluar universiti.

"Lu selalu nampak wa sini tadi lu cakap kan? Apa lu selalu sorok-sorok tengok wa ka?Aiyaaa" lawak Kuek Kwat.

Loh tersenyum nipis.

"Lu ada lelaki suka lu ka?" gatal Kuek Kwat.

Loh semakin tawar senyumnya.

"Lu manyak cantik la. Tidak pernah ada perempuan secantik lu wa pernah jumpa" tambah Kuek Kwat. Amatur. Sangat mentah teknik beliau.

"Lu punya muka serupa itu Hong Kong penyanyi itu maa" lawak Kuek Kwat lagi.

"Lu habis cakap?" tanya Loh. Dingin tiba-tiba.

"Apa pasat?" Kuek Kwat masih tidak menyedari apa-apa.

"Wa mahu pergi toilet" bangun Loh dan berlalu.

Kuek Kwat menunggu. Dilihat sebuah bekas plastik keras berisi barangan kepunyaan Loh diatas meja.

Menunggu 10 minit. Kuek Kwat membaca buku.

25 minit. Kuek Kwat mula berasa kelaparan. Sudah masa untuk menjenguk kafe disebelah Foyer Sendut 1.

40 minit. Kuek Kwat membuat keputusan turun saja ke kafe.

Naik semula ke perpustakaan dan jam sudah melebihi 10 pagi. Kuek Kwat lihat barang Loh masih diatas meja.

15 minit, okay 22 minit kemudian Kuek Kwat terasa mahu ke tandas.

Untuk ke tandas, pelajar perlu mencari pintu keluar ditengah-tengah aras, yang mana kawasan itu menempatkan tandas bagi setiap aras.

Dilihat beliau tandas wanita pada aras tingkat 3 ditutup. Kuek Kwat rasa hairan. Dilihatnya tadi Loh masuk ke pintu di aras tengah dan semestinya menggunakan tandas ditengah.

Kuek Kwat selesai urusan ditandas dan menuju ke meja beliau.

Dilihat barangan Loh sudah tiada. Sedikit sedih hati Kuek Kwat kerana tidak dapat memikat Loh lebih jauh lagi.




Bersambung

Tiada ulasan: