Isnin, 17 Oktober 2011

#100-Sebelah

Tokkk Tokk

Tokk Tokk

Bunyi ketukan pintu. Zamani Salam melihat ke arah pintu biliknya. Jam 11 malam. Beliau sedang sibuk meng 'high light' nota kuliah. Dengus hatinya malas-malas membuka pintu.

Tokk Tokkk

Tokk Tokk

"Siapa?" laung Zamani Salam.

"Orang sebelah" jawab 1 suara.

"Siapa? Hamizul Ansari? Hameed Karkun? Anjasmari Maria? Leonardo Mat Tahir?Alexander Zulkarnain?" tanya Zamani Salam.

"Orang sebelah" balas lagi suara yang 1 tadi.

Zamani Salam menyumpah sedikit dalam hati. Bangkit daripada katil menuju pintu dicapai tombol dipulas ditarik pintu

Orang sebelah dengan sebelah badan berdarah-darah didepan pintu.







OK. Penulis nak cerita 'sebelah' yang lain sebenarnya. Yang diatas tu selalu terdengar di asrama-asrama sekolah, universiti, matriks dan lain-lain. Sila ikuti dan terima kasih sudi membaca-



Cerita hantu selalu dikatakan terjadi diwaktu malam. Ini menunjukkan potensi sumber tenaga untuk pekerjaan shift malam yang lebih efisyen. Pihak pekilang perlu lebih peka dengan penggunaan tenaga alam yang satu lagi ini bagi mencapai keuntungan yang lebih berbanding tenaga manusia yang majoriti cuma aktif disebelah siang.

Soal kebajikan dan pembayaran gaji penghuni alam satu lagi boleh dibincang kelak, kerana dimana ada jalan disitu ada kemahuan.

Cukup introduksi yang diatas, kita ke introduksi lebih serius. dengan tona lebih meyakinkan:-

Di kampung penulis dahulu, waktu kejadian pada tahun 90 an, pada waktu rumah lama masih tegak lagi. Sekarang ini binaan kayu diganti dengan separuh batu dan papan dan lebih diluaskan lagi kawasan dalam rumah. Seronok mengingat kenangan dirumah kampung tadi.

Kakak sepupu penulis, kita panggil Kak Jaz, sedang berbaring-baring diatas katilnya, yang muat untuk seorang, dalam bilik beliau. Waktu penulis bocah cilik lagi, memang sangat sukar untuk masuk ke bilik Kak Jaz, kecuali golongan yang perempuan dalam keluarga.

Tapi tak kisahlah, kerana penulis dan sepupu lelaki yang lain tahu tiada apa sangat dalam bilik Kak Jaz selain novel-novel, majalah Remaja, majalah entah apa sesuai dengan tema keperempuanan. Pendek kata memang bilik orang perempuan lah senang.

Cerita ini diceritakan Mak Long Tik merangkap ibu Kak Jaz sendiri. Maka Kak Jaz yang terasa mengantuk-ngantuk ayam pun mahu melelapkan mata.

Sebelum tidur, tepuk-tepuk bantal buat lebih empuk, ambil anak patung beruang 2 ke 3 ekor buat peneman (tahukah anda beruang adalah binatang yang liar dan ganas?),susun novel-novel yang telah berkali-kali dibaca,belek-belek muka pada cermin,pilih baju dalam almari yang untuk dipakai esok,bagi 'hamster' makan, periksa selak pintu bilik, sambung belek-belek muka dicermin lagi dan barulah bersiap untuk tidur.

Tutup lampulah Kak Jaz sebagai prosedur terakhir sebelum tidur.


MAKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1 rumah bergegas ke bilik Kak Jaz dan Kak Jaz sendiri telah lari ke bilik Mak Long Tik selepas saja menjerit.

Bila ditanya, Kak Jaz mengatakan terasa ada 'orang' baring disebelahnya.

Terima kasih.


p/s-orang sebelah yang ditemui Zamani Salam tadi tidak semestinya 'orang' sebelah yang berbaring disebelah katil tadi.

Tiada ulasan: