Isnin, 31 Oktober 2011

Kerbau dan lembu

Penulis pernah terbaca sedikit masa dahulu yang antara langit-langit wujud alam makhlus halus yang dihuni makhluk berupa kepala kerbau dan lembu berbadan manusia manakala golongan pemerintah berupa seperti manusia. Entahlah.

Kemudian penulis terbaca cerita dibawah ini di internet, diubah suai bagi menjaga sensitiviti-

Piaw seorang artis wanita yang terkenal di Hong Kong pada tahun 80 an dahulu. Atas sebab yang tidak diketahui Piaw membunuh diri.

Setelah kematiannya seorang rakan baiknya merangkap rakan sekelas tarian dan nyanyian beliau telah bermimpi bertemu Piaw. Mendiang mengadu tentang rumah barunya di neraka yang sangat tidak disukainya. Rumah itu bergelap dan lembap.

Selain itu ada juga makhluk berkepala lembu dan kerbau dan berbadan manusia yang dilihat Piaw di neraka(mengikut kepercayaan agama mereka).

Setelah mengetahui daripada rakan baik Piaw itu, ibu mendiang telah mengadakan upacara agama bagi menenangkan Piaw (mengikut kepercayaan agama mereka).

Beberapa hari setelah kematian Piaw, seorang saudara terdekat mendiang telah menemui sebuah gelang diatas meja ruang tamunya. Gelang itu milik Piaw dan dipakai sewaktu membunuh diri. Kepercayaan orang Cina ialah roh akan merayau rayau sebelum menemui jalan ke alam baka.

p/s-Penulis menulis tidaklah berniat mengagungkan agama lain kerana agama penulis, Islam, sudah mencukupi buat penulis. Wallahualam.

Tiada ulasan: