Ahad, 16 Oktober 2011

#99-Paper

'Rafael Nadal' atau Rap (sebut rAp bukan rEp) kawan penulis dikampung. Seorang rockers sejati dan penuh pengalaman orangnya. Sangat menghormati kawan dan dihormati pula kawan-kawan. Pernah mengalas tugas berat sebagai vokalis band kampung. Senang berjumpa beliau di surau waktu terawih.

Rap pernah bekerja sebagai penghantar surat khabar dalam beberapa bulan di tahun 2008 dahulu. Kerja dengan Cina surat khabar.

Pernah penulis menemani beliau waktu mula-mula berkarier sebagai budak 'paper' route' ini ke bengkel untuk membuat 'custom made' bakul besi suratkhabar. Sekarang bengkel itu telah menjadi puing arang. Anda yang dalam perjalanan dari JB ke Pontian boleh melihat bekas tapak bengkel itu selepas kilang Mitsumi Pontian disebelah kanan jalan utama.

Berceritalah Rap suatu masa beliau menghantarlah surat khabar ditempah daripada rumah ke rumah pada suatu bening pagi. Beliau mula menghantar jam 5 pagi dan selesai jam 7 pagi sebelum bekerja di stesyen minyak Esso pula bagi melayakkan beliau meraih anugerah belia termaju kampung (jika ada).

Dibaling satu demi satu surat khabar ke kawasan depan rumah pelanggannya. Hingga ke sebuah rumah lot tepi. Dibaling suratkhabar ke dalam kawasan rumah tadi.

PUKK!!!!!

Rap dibaling semula suratkhabar yang dibalingnya tadi. Ditoleh semula ke belakang, masih gelap gelita rumah pelanggannya.

Nasiblah beliau mengamalkan pemanduan selamat dan cuma terkena belakang helmet beliau saja.

Diperhatikan lebih teliti- sebuah topekong merah kecil yang biasa kita lihat di rumah-rumah Cina bernyala-nyala lampu merah didalamnya.

Berdengus saja Rap kerana ada sesuatu yang mahu bergurau dengan beliau gelap-gelap pagi begitu.

Keluar saja lorong perumahan tadi baru Rap terasa seram sejuk. Tapi dalam hati ada 'seteguh besi'.



p/s-Tak lama kemudian Rap berhenti kerja tapi bukan kerana insiden ini.

Tiada ulasan: