Rabu, 26 Oktober 2011

Serigala segalanya

1-Penulis sangat berminat dengan serigala jadian. Cuma pada pendapat penulis, kebanyakkan cerita ditulis berkaitan serigala jadian ini terutama daripada penulis barat adalah membosankan dan diulang-ulang.

2-Jalan ceritanya bermula biasa dengan kehilangan haiwan ternakan, kanak-kanak, wanita dan lelaki yang berjalan dikawasan hutan atau tempat-tempat sunyi. Mangsa kemudian ditemui mati dengan kesan gigitan yang dalam, kehilangan anggota badan atau tidak ditemui langsung.


3-Seterusnya penduduk kampung terpaksa berjaga-jaga dan mula mengadakan rancangan memburu suspek-serigala jadian.

4-Akhirnya ditangkap seorang lelaki atau wanita yang mengaku diberikan tangkal berupa bulu serigala yang membolehkan pemakainya menjelma menjadi serigala jadian. Atau versi lain penggembala ternakan menembak serigala dan kemudian menemui lelaki atau perempuan yang cedera dengan kesan tembakan serupa.

5-Namun dalam penceritaan melalui medium filem, cerita-cerita yang dibentangkan agak menarik. Karekter serigala jadian yang ditampilkan juga sangat segar. Seperti dalam cerita Underworld/Van Helsing (walaupun plot cerita agak sebu)/The Howling/American Werewolf in Paris dan lain-lain. Kecuali Twilight yang serigalanya hanyalah seekor serigala bersaiz raksasa atau Wolfman yang ditampal bulu dan memakai gigi taring palsu saja.

6-Di Malaysia, penulis pernah terbaca cerita seorang (melalui internet) yang mengendap kawasan luar asrama beliau dan ternampak sesuatu berbentuk serigala jadian.

Wallahualam.

Tiada ulasan: