Selasa, 22 November 2011

Ikan

Suasana di daerah Pontian pada tahun 30an dibandingkan dengan zaman kini pasti seperti membandingkan Lamborghini Itali dan Geely China. Jauh bezanya.

Mahu ke bandar perlu berbasikal, berjalan atau kalau orang kaya berkenderaan sendiri. Kalau ke Bandar Pontian teringin juga membeli macam-macam. Singgah ke pasar teringin juga merasa ikan-ikan segar. Dulu ikan besar-besar. Harga pun murah-murah.

Orang kebiasaan kalau mahu makan ikan biasanya membeli atau memancing atau menjala, bukan?Orang zaman dulu tak perlu Tesco atau Econsave untuk berjimat cermat membeli barang makanan. Bagaimana? Baca cerita dibawah.

Cerita ini disampaikan Pak Andak penulis. Tentang seorang waris tua keluarga kami. Sudah lama meninggal dunia.

Keluarga beliau ini, waris tua tadi, beranak ramai.

Waris tua kami ini ada mengamalkan ilmu-ilmu batin. Jadi suatu hari seorang ahli keluarga teringin memakan sejenis ikan laut. Maka dimaklumkan kepada beliau. Beliau mendiamkan diri saja mendengar.

Petang itu di tengah laman rumah, entah dari mana, muncul seekor ikan daripada jenis yang diidamkan ahli keluarga tadi. Besar ikannya. Tidaklah tahu bagaimana boleh ada tiba-tiba ditengah laman begitu.

Malam itu ikan laut bersaiz besar dimasak gulai.

Tiada ulasan: