Khamis, 25 Oktober 2012

Tu

'Adalah beberapa kali. Paling last dalam beberapa minggu lepas' cerita Nizam, penjual pelbagai menu nasi diuniversiti tempat penulis belajar.

Beliau dan isteri setup berjualan dibawah kawasan khemah yang disediakan pengurusan kolej kediaman. Bila penulis buka tingkap bilik hostel akan ternampaklah kawasan khemah tadi. Laung saja kalau nak makan minum apa apa, nanti datang ambil dan bayar.

'Masa tu jam dah dekat 11 setengah. Biasa engkau pun tahu student Pak Arab biasanya ramai lagi waktu waktu macam tu. Cuma malam tu aje sorang pun takde.' sambung Nizam lagi sambil menekan remote control TV. Kami berbual dibawah khemah sambil penulis menunggu dibungkus pesanan penulis- nasi hujan panas nasi lebih sambal lebih dan teh beng.

'Aku pun ingat nak baliklah. Kalau takde orang nak tunggu pun tak berbaloi. Time tu nasi ada lagilah balance untuk 3 ke 4 orang lagi Biasa ada balance tu buat sarapanlah esok, lepas panaskan.Tapi tiba tiba ada sorang budak Cina datang. Aku tengah berkemas sikit sikit jadi biarlah dia tengok apa lagi makanan tinggal kat depan tu.'

'Semua ni bungkus- kata budak Cina tu. Aku tak rasa apa apa time tu jadi aku bungkuslah. Tak salah aku 4 bungkus sekali. Ada lebih ayam goreng, timun tu aku bagi ajalah' tambah lagi Nizam.

'Dia bagi aku RM20, aku nak bagi balance dia terus jalan. Aku panggil dia tak dengar dengar. Kau tahu mana arah dia tuju?' tanya Nizam.

'Tu' diunjuk muncung pada sebatang pokok besar diseberang jalan.

'Hilang masuk dalam pokok' akhir cerita Nizam.


Tiada ulasan: